X
تبلیغات
رایتل

             گرفتگی عضلات چه زمانی روی میدهد ؟؟؟؟؟؟؟

گرفتگی عضلات زمانی روی می‌دهد که عضله دچار اسپاسم شده و در آن حالت باقی بماند. این حالت می‌تواند توسط هر عاملی که در انقباض یا ارتجاع عضله دخالت دارد، ایجاد گردد. پیشگیری از این مشکل بسیار ساده‌تر از درمان آن می‌باشد و برای این منظور آشنایی با مکانیسم و علل اسپاسم عضلات ضروری می‌باشد.

گرفتگی عضلات قبل از ورزش

 اغلب مربوط به عدم تعادل مواد معدنی است. برای مثال کاهش یا افزایش نامتعادل کلسیم، سدیم و پتاسیم، منجر به انقباض عضله و جلوگیری از بازگشت آن به حالت اول است. تشخیص مقادیر غیرطبیعی این عناصر، توسط آزمایش خون انجام می‌گیرد. گرفتگی‌هایی که به هنگام شروع ورزش رخ می‌دهد، در موارد نادر می‌تواند به علت کم‌کاری غده‌ی تیروئید و یا عدم توانایی عضله جهت تجزیه قند باشد. دراین‌صورت آزمایش آدرنالین خون برای بررسی عملکرد تیروئید انجام می‌شود.

گرفتگی عضلات در شروع ورزش

 به علت ناکافی بودن جریان خون در عضله می‌باشد. در هنگام استراحت، قطر شریان‌ها برای رساندن خون کافی به عضلات، کافی است. در زمان ورزش، عضلات به مقدار بیشتری خون پراکسیژن نیاز دارند. اگر قطر شریان‌ها برای رساندن این مقدار خون به حدّ کافی نباشد، عضله به علت کمبود اکسیژن، دچار گرفتگی می‌شود. تأکید می‌گردد که قبل از تمرین و یا مبارزه، ابتدا بدن خود را به مقدار کافی گرم کرده و سپس با انجام حرکات کششی، عضلات را آماده کنید.

گرفتگی عضلات پس از ورزش

 اغلب در اثر از دست دادن آب بدن ایجاد می‌شود. با فعالیت طولانی در هوای گرم، مقدار زیادی مایعات از بدن به‌صورت عرق دفع می‌شود. در این صورت حجم خون کاهش یافته، غلظت آن افزایش می‌یابد و در نتیجه خون کافی برای رساندن اکسیژن به عضلات وجود ندارد. با نوشیدن آب قبل‌از فعالیت و درصورت تعرق زیاد هر 15 دقیقه یک‌بار، می‌توان از بروز گرفتگی عضلات پیشگیری نمود.

اگر قبل از تمرین، بدن به اندازه‌ی کافی گرم و آماده نشده باشد، کشش و فشار بیش از حدّ بر روی عضلات (خصوصاً عضلات بزرگِ ران) موجب پارگی رشته‌های عضله و آسیب‌دیدگی آنها می‌گردد. کشیدگی عضلات ران، به سادگی با احساس درد و سفتی در محل، قابل تشخیص است. هنگام اجرای ضربات پا (مانند آپ‌چاگی و آپ‌دولیوچاگی) احساس درد در ناحیه آسیب‌دیده بیشتر خواهد بود. مجدداً تأکید می‌گردد که قبل از تمرینات پال‌چاگی و یا مبارزه، ابتدا بدن خود را به مقدار کافی گرم کرده و سپس با انجام حرکات کششی، عضلات را آماده کنید.

یکی دیگر از عوامل مهم اسپاسم، سرماخوردگی عضلات بدن به‌خصوص پس از فعالیت بدنی و تعرق زیاد است. کاهش تدریجی دمای بدن پس از ورزش، برای پیشگیری از این مشکل ضروری است. ورزشکاران باید در فصول سرد سال، مراقب سرماخوردگی عضلات خود پس از ورزش باشند. (به‌خصوص توجه به عضلات بزرگ ران پا، برای تکواندوکاران ضروری است)

علل مهم گرفتگی عضلات

1)      کمبود مواد معدنی بدن و برهم خوردن تعادل الکترولیتی

2)      گرم نکردن بدن قبل از ورزش‌‌های قدرتی و یا کششی

3)      کمبود آب بدن و در نتیجه غلظت خون

4)      فشار بیش از حدّ تحمل و در نتیجه پارگی میوفیبریل‌های عضلات

5)      سرماخوردگی عضلات بعد از تمرین

درمان گرفتگی عضلات

بدون درنظرگرفتن عامل ایجادکننده، درمان گرفتگی‌ها یکسان است. چنین عضله‌ای را باید گرم نگه‌داشته و به‌طور متناوب آن‌را ماساژ داد. نوشیدن مایعات گرم، استفاده از پمادهای گرم‌کننده طبیعی مانند «ترموراپ» و بادکش نمودن عضله‌ی گرفته، در درمان آن بسیار مؤثر می‌باشد. استفاده از داروها و آمپول‌های شل‌کننده‌ی عضلات، به‌علت عوارض جانبی، در مراحل اولیه گرفتگی عضلات به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.